Tripadvisor.nl geeft volgende recensie :
"Heb net een middag in de Oxford Bar in Young Street in Edinburgh, op korte loopafstand van de belangrijkste attracties, maar moeite waard voor iets anders. Laat je niet afschrikken door de bedrieglijk gevel en het kleine bar worden - verken verder en aangenaam verrast zijn. Een goede pub met geen hangen ups. Geniet van de geschiedenis en de kennis."
I ope hour English better is!
PS ... als je de tekst van het artikel niet kan lezen ... Hier de tekst:
02 augustus 2013 door Kurt Vansteeland (De Tijd)
Reusachtig randfenomeen
Edinburgh
Elf maanden per jaar is Edinburgh een van de meest relaxte Europese
steden. Vandaag trapt de Schotse hoofdstad die 'andere' maand af, met de drie
weken durende Edinburgh Festival Fringe. Letterlijk dus in de marge van het
Edinburgh International Festival. Beide hebben hun roots in 1947. Om de Britten
te entertainen in de gerantsoeneerde grijze naoorlogsjaren lanceerde de
overheid een festival. Met focus op klassieke muziek. Wat een groep
theatermakers niet zinde. Die richtten dan maar hun eigen festival op, dat als
een soort zomerse artistieke guerilla overal in de stad podia met theater in al
zijn vormen deed opduiken.
66 jaar later zijn de rollen omgekeerd. De festivalmarge is de
hoofdattractie geworden die van Edinburgh in augustus de coolste plek van
Europa maakt. Edinburghers in augustus komen net als Gentenaars in juli in twee
varianten: zij die zich in augustus 'smijten' in eigen stad, en zij die hun
stad onvluchten.
Het randfenomeen is ietwat contradictorisch uitgegroeid tot epische
proporties. Wie in podiumkunsten iets wil betekenen, moet in augustus in de
schaduw van Edinburgh Castle toeven. Monty Python, Emma Thompson of Stephen
Fry: hun weg naar de BBC-schermen liep via Edinburgh. De grofgebekte
Nederlander Hans Teeuwen is via de 'Fringe' een begrip over het Kanaal.
Dat zijn de 'lucky few'. In drie weken tijd vertonen 2.500 performers
zo'n 20.000 shows, die in 40.000 optredens in alle zalen die Edinburgh rijk is
2 miljoen bezoekers lokken. Met als enige leidraad in de chaos de recensies in
The Scotsman, het lijfblad van elke rechtgeaarde Edinburgher.
Puristen jeremiëren elk jaar in juli de Britse opiniepagina's vol over
hoe de fringe veel te episch is en grote Engelse theatergezelschappen met
loterijgeld de anarchie van weleer om zeep helpen. Eerlijk: een kniesoor die
daarop let. De grote theatergezelschappen nemen elk jaar flink wat fijn
buitenlands talent mee op sleeptouw. Zo zorgt het Drum Theatre uit Plymouth voor
flink wat 'buzz' met 'Big in Belgium', dat Belgische gezelschappen als
Ontroerend Goed en Abattoir Fermé op het festival loslaat.
En vooral: voor jonge podiumkunstenaars is 'Edinburgh' even mythisch als
'Wembley' voor jonge voetballers.
Onder de 2.500 performers is dit jaar bijvoorbeeld de jeugdtoneelkring
EJA uit Essen. Je kunt de jaren opbouw naar hun grote Schotse avontuur online
volgen: surf naar eja.be en klik op het Schotse vlaggetje. En mochten de
Noorderkempenaars tegen de verwachtingen in niet de grote Europese doorbraak
forceren, een tip: diep in het glas kijken in de knusse Oxford Bar op Young
Street, mooier wordt een troostprijs niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten